Kalla fakta

Nu sitter jag här igen alldeles för mig själv.. känner att jag vill skriva av mig men tror inte jag har direkt nån ork till det just nu. Har iallfall en kopp té som jag gottar mig med :)

Kan iallafall säga att jag har ägnat en del av dagen åt att kolla på tv4 anytime , på flera avsnitt ur kalla fakta. Tycker det är ett mycket bra program. Avsnittet; Öar av minnen om morden i arboga, med dom små barnen  och deras mamma berörde mig verkligen. Vilken kämpe Emma Jangestig (barnens mamma)  är som har tagit sig igenom detta. Hon verkar vara så otroligt stark, utåtsett. Hon verkar vara så positiv och glad trots allt som hänt,  sjävklart har hon en inre sorg att bearbeta. Hon älskar att leva och ser det positiva i livet och det hon har kvar att leva för, tex, hennes älskade sambo, föräldrar och släkt. jHon säger själv ; "jag ser inte glad ut pga det som hänt utan pga det jag har kvar." Jag beundrar henne väldigt mycket och önskar henne all kycka i framtiden med sina planerade studier :) 

Avsnittet;  Fallet mimmi  får vi se en glad kvinna i sina bästa dagar då hon leker med sina barn, umgås med sin man och driver ett eget företag. En dag drabbas hon av yrsel och uppsöker läkare, det visar sig då att Mimmi har en cysta i hennes hjärna. Hon tvingas då göra en operation, en operation som skulle komma att förändra hennes liv. Idag nio månader senare kan Mimmi varken prata, äta eller gå. Men hon kämpar på och jag hoppas av hela mitt hjärta att hon en dag kan bli någorlunda återställd.

Sen har vi det andra fallet. Den berusade hjärtkirurgen  Det handlar om en läkare som innan blivit gripen för rattfylla påväg till sitt arbete där han en timma senare skulle operera en hjärtpatiens. Socialstyrelsen menar på att han inte led av  kronisk alkoholism  och att situationen nu var under kontroll. Kirurgen arbetar på som vanligt.  Ett år efter händelsen får Anders Hallberg smärtor i bröstet och bestämmer sig för att uppsöka läkare. Han hamnar på denna läkares operations bord. Men överlever inte.  Kunde han ha varit påverkad? Jag kan inte för mitt liv förstå att socialstryrelsen kan låta honom få fortsätta sitt arbete som kirurg, dessutom utan att meddela hans arbetsgivare om kirurgens alkoholproblem, man valde att inte berätta det med hänsyn till kirurgen. Jaha, men patienterna då? tar man inte hänsyn till dom? Han skulle genomgå behandling för alkoholproblemen medans han fortfarande arbetade med att operera hjärtsjuka människor men gick aldrig på behandlingen.  Vems säkerhet går först? läkarens eller patientens? Tänk att sådana läkare faktiskt finns i vårt samhälle. Det är skrämmande. som tur är jobbar inte denna hjärtkirurgen kvar. Tack och lov för det.

Jag tycker, om ni inte redan har sett avsnitten, att ni verkligen ska göra det. Det är väldigt intressant samtidigt som det är väldigt rörande. säg gärna vad ni tycker också :)

www.tv4.se/kallafakta

Kommentarer
Postat av: Malin L

Gud hur kan en sådan läkare få jobba kvar?! Jag säger som dig, patienten då? Åhh nu blir man arg när man får höra om sådana fall.

Jag hoppas också på att kvinnan som varken kan äta, gå eller prata längre ska bli bättre! Vilket hemskt situation :(

2009-03-31 @ 23:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback