Recept på min egna fisksoppa!

Idag provade jag för första gången att göra fisksoppa! Resultatet blev riktigt gott! men dock var det synd att jag inte använde mig av färsk fisk (hade ingen hemma) Men som tur var så hade jag iallfall färska räkor.
Jag tänkte såklart dela med mig av receptet som jag kommit på själv till er. Men då rekomenderar jag er att använda er av färsk fisk. Jag tror det blir ännu mer lyckat då! Sen är det självklart en smaksak, tycker ni att det går lika bra med frys så använd det. =) Smaken var riktigt lyckad som sagt!


Ingredienser:
- Vatten
- Valfri färsk fisk (jag använde lax och torsk)
- färska räkor
- 4 små potatisar
- 3 rivna morötter
- 1 gul lök plus lite purjolök
- 2 tärningar fiskbuljong och 2 tärningar grönsaksbuljong
- Ca två teskedar tomatpure
- Matlagningsgrädde
- Kryddor: Salt, vitlök&citronpeppar, paprika, gurkmeja.

Gör såhär:
Fräs lök, purjolök och fisken tillsammans med vitlök&citronpeppar samt paprikakrydda. Riv morötter och tärna potatisen. Lägg sedan allt i en katsrull med vatten. Tillsätt den tärnade potatisen, de rivna morötterna, buljongen, gurkmejan, tomatpuren och matlagningsgrädden. Låt koka upp och krydda ev lite mer om så behövs.
När fisken och potatisen blivit mjuka och färdiga lägg i räkorna och låt sjuda ca 3 minuter.
Färdigt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback