Jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Hej vänner!

Jag måste bara ge er ett stort tack för era fina, givande och bra kommentarer! ni hjälper mig verkligen med min viktresa och ni gör så det känns så mycket lättare. Så tusen tack till er! =)

Tänkte faktiskt fråga en fråga till. Så alla ni som känner att ni kan bidra med något eller vill hjälpa mig gör det gärna, det betyder väldigt mycket.
Som ni vet så  känner jag mig fortfarande väldigt ny inom det här området med nyttig mat och hälsosam livstil. Men det har blivit lite bättre måste jag säga! Men som vanligt har man frågor om det ena och andra.
 
Nu till frågan:
När jag går i affärer känner jag mig som ett stort frågetecken. Jag går runt på varenda hylla för att se om det finns nåt nyttigt och bra att äta. Detta tar väldigt lång tid och är väldigt svårt tycker jag. Jag vet inte vad man ska kolla efter och jag vet egentligen inte vad som är bra mat. Så jag skulle hemskt gärna vilja ha råd på vad ska jag ha/borde ha handlat när jag kommer ut ur affären. Vad handlar du för nyttigt? Säg gärna era "måsten"  tex produkter till både frukost, middag, mellanmål, kvällsmål och även något nyttigt att äta när man känner sig sugen. Kom med så mycket tips ni kan. Det kommer underlätta väldigt mycket för mig när det är dags att gå till affären igen =)

Jag längtar redan efter era fina kommentarer!
Ha en toppendag allihopa <3

Kommentarer
Postat av: ina-bina

Frukost: All bran/K-special med fil eller naturell yoghurt, eller fiberhavregrynsgröt med frukt/bär/nötter/frön.



Jag är usel på att äta lunch, men mellanmål blir osaltade, naturella nötter av olika slag. Just nu är det mycket mandlar och pecannötter (ofta med någon varm dryck eller smoothie och ägg)



Middag/kvällsmat: Ät ungefär som vanligt men om du absolut inte klarar dig utan pasta och ris, välj fullkorn! Jag brukar äta quinoa, matvete och bulgur. Ibland unnar jag mig potatis, men det är sällan.



Massa grönsaker och citronvatten! :)

2009-08-06 @ 17:36:48
URL: http://inabina.blogg.se/
Postat av: Johanna

De basprodukter jag inhandlar är: Dinkelpasta, potatis och fullkornsris. Vit fisk,lax, kyckling, köttfärs och fläskfilé.

Ägg, laktosfri mjölk, oatly matlagings"grädde", yoghurt lättsockrad 0,5 procent, turkisk matlagingsyoghurt 8 procent, flytande margarin.

Alla slags grönsaker och frukt. Wokgrönskaer, osaltade nötter, baljväxter, krossade tomater, bovete, havregryn, minimajs coh en av mina favvosar fullkornscous-cous.



Listan är lång...



Skriv om du undrar någor speciellt.

2009-08-06 @ 18:35:52
URL: http://metrobloggen.se/mayalinnea
Postat av: I våran lilla vrå (C)

sådär va de för mig oxå i början. Att handla tog låång tid. Men ju mer man läser på varje förpackning man är intresserad av att köpa. Ju mer lär man sig vad man kan köpa å inte, å ju fortare går de å handla. För mig är de viktigt att veta vad allt jag handlar innehåller. Men jag brukar köpa mkt frukt o grönsaker. Sen kan man köpa grönsaker som är frysta, finns i frysdisken såklart. Brukar köpa pasta och bröd (å sånt) i fullkorn. Kyckling och fläskfile är det som är nr1 här hemma. Sen fisk å köttfärs. Jag är noga med att det inte får vara för mkt fett när jag köper tex mjölk å fil och likande.



Mitt tips är i alla fall att du tittar på prudukterna, läser å köper de som känns bäst för dig!



kram

2009-08-07 @ 09:23:17
URL: http://cettciliasklotter.blogg.se/
Postat av: Diana

De är ju så förvirrande om vad som är bra och dåligt. Men de beror ju en del på om man tänker på fett eller socker mest. Jag tror keso och rivna morötter är väldigt bra till maten. De fick vi när jag va på "tjockishemmet".

Och att hacka i gul lök i keso är gott.

Kram

2009-08-10 @ 23:20:17
URL: http://dianachaaya.blogg.se/
Postat av: Diana

De är ju så förvirrande om vad som är bra och dåligt. Men de beror ju en del på om man tänker på fett eller socker mest. Jag tror keso och rivna morötter är väldigt bra till maten. De fick vi när jag va på "tjockishemmet".

Och att hacka i gul lök i keso är gott.

Kram

2009-08-10 @ 23:22:10
URL: http://dianachaaya.blogg.se/
Postat av: Diana

De är ju så förvirrande om vad som är bra och dåligt. Men de beror ju en del på om man tänker på fett eller socker mest. Jag tror keso och rivna morötter är väldigt bra till maten. De fick vi när jag va på "tjockishemmet".

Och att hacka i gul lök i keso är gott.

Kram

2009-08-10 @ 23:23:00
URL: http://dianachaaya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback