En vanlig tisdag.

Jag vet att ni alla sitter och väntar på en uppdatering, ni smyger in här och kollar och blir besvikna över att samma inlägg som ni redan sett fortfarande är den sista uppdateringen, hehe jag vet precis hur det ligger till. Och tyvärr mina vänner gör jag er besvikna igen då jag inte har ett skit att skriva om faktiskt. Det har inte hänt något nytt direkt...

Det ända jobbiga just nu är att mitt sug börjar komma igång på riktigt nu. Första veckan gick strålande, jag var inte ens sugen på godis och sånt. Men nu känner jag hur det riktigt vattnas i munnen på mig när jag tänker på det. Skitjobbigt faktsikt.. Nån som vet hur jag minskar detta sug?

Sen har jag några frågor till er som vet.

- Hur är det med riskakor, är dom nyttiga?
- Finns det någon glass som man kan äta utan massa grädde osv?
- Hur onyttigt är nudlar?
- Tips på något annat gott man kan äta istället för godis och sånt?
- Hur mycket frukt kan man äta på en dag innan det börjar bli onyttigt?

Ja det va lite frågor jag undrade över. Vet ni svaret på dom så vore jag tacksam om du delade med dig, eller så kanske du bara vet svaret på en av frågorna, svara då på den frågan. Som vanligt blir jag lika glad eftersom jag inte kan så mycket om det här nyttiga livet än.



Det kommer dyka upp en ny design på bloggen också, så håll koll =)
Nu ska jag återgå till städningen!
Ha en fin dag allihopa!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej tjejen...



Jag kan svara på alla dessa frågor.



1. Riskakor innehåller väldigt lite kalorier. Det vill säga de utan smak och salt. Pröva att ha ett lätt pålägg. Jag har leverpastej med 8 procent fett på mina.



2. Som laktoskänslig kan jag rekomendera Tofuline och Oatly. Baserade på soya och havrebas.



3.Nudlar är onyttigt på grund av det är sjukt snabba kolhydrater. Du blir snabbt hungrig igen och det innehåller inga fibrer. Prova att ta ett halvt paket och gör en sallad till med kyckling. Jag skulle skippa nudlar om jag var du.



4.Frukt! Prova att ta kesella med lite vanilinsocker i, super gott som tillbehör om du är sötsugen.



5.Frukt är inte onyttigt men man ska inte överäta det för det. Jag brukar käka ca 3 om dagen. Skippa banan (mkt kalorier), äpplen, persika och jordgubbar är bra exempel.



Haahhha låter som uppslagsbok, kommit in i min kost och träning igen efter min skada.



Kram J

2009-08-04 @ 15:40:49
Postat av: Hanna

Hej hej. Jag svarar jag med, fast lite annorlunda :)

Riskakor har låg fetthalt och kaloriinnehåll som ovan nämnt. Men som sagt, inte de med smak för de innehåller tillsatsen E621 som inte alls är bra för våra kroppar! Det finns fettsnål lightglass som bara är på 5%, annars är ju sorbet ett kanonval. Jättegott och låg fetthalt och inga mjölkprodukter i ingredienserna! Nudlar är inte så nyttigt nej, men det finns fullkornsvariant som har ett ngt lägre GI-värde. Om du vill unna dej emellanåt :) Nötter äter jag istället för godis och chips. Nyttigt och oerhört gott! 500 g frukt per dag kan man äta. Ca 5 stycken. Så ät på :) Kram

2009-08-04 @ 18:55:51
Postat av: memmiz

hej vännen :) hur mår du? hoppas allt är bra :) vad gör du nu för tiden, jobbar, pluggar? hihi puss på dig :)

2009-08-04 @ 22:45:35
URL: http://memmiz.webblogg.se/
Postat av: Caroline

När jag ibland får tummen ur och bestämmer mig för att sluta äta godis och försöka hålla suget borta så brukar jag äta lite nötter, osaltade och orostade. Vet dock inte om det är bra men ;) Sen är ju blåbär väldigt bra :)

2009-08-04 @ 23:20:15
URL: http://ettvanligtbloggnamn.blogg.se/
Postat av: Jennie

Tusen tack till er som kommer med så fina tips och bra svar! :) ni anar inte hur glad ni gör mig. Taaaack! =)

2009-08-04 @ 23:51:04
URL: http://uniqueangel.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker att du kämpar på bra, att man har viljan att vilja hitta hälsosammare alternativ är ju första steget och ett väldigt stort steg. Jag vet också hur det känns att bli sådär sugen och knappt veta vart man ska ta vägen. Mitt tips är att aktivera sig när man känner det där suget, gå ut på en promenad tex. Ett annat bra tips kan vara att borsta tänderna för man är inte så sugen på att äta något alls när munnen smakar tandkräm.



Riskakor vet jag inte så mycket om för jag tycker inte att det är gott, yoghurtglass har jag fått för mig är nyttigare än vanlig men har inte så mycket fakta för det. Nudlar hade jag också skippat pga de snabba kolhydraterna som bara mättar för en liten stund. Jag tycker att frukt är ett bra alternativ när man känner sig sugen och det var ju ett bra tips här ovan med att blanda lite vaniljsocker med kesella. Ännu bättre är ju om man smaksätter med vaniljstång istället. Fruktmängd spelar ju lite roll på vilken frukt man äter, som tidigare sagt - banan och ananas tex innehåller ju mer kalorier än tex äpple. Jordgubbar är kanon och så gott ju!



Nu blev det ett lång inlägg men ville mest bara peppa dig för jag tycker att du är duktig. Kämpa på och vinn över det där suget så ska du se att det blir lättare för varje sug du får. Det är åtminstone det jag hoppas på själv. ;)

2009-08-05 @ 09:04:51
URL: http://kanjagblismal.blogg.se/
Postat av: Annika

Istället för mantrat "frukt är godis" föredrar jag riktigt fina morötter - de klår allt vad frukt heter (ok..inte jordgubbar eller persikor, då), och är lättare att ha med sig.

Blåbär är också gott, och yoghurt mixat med vad man nu har för frysta bär hemma. Om du vill söta, köp vaniljyoghurt istället, eller söta med så lite honung som möjligt.



Glass utan grädde är värdelöst. Se hellre till att bara köpa kulglass när du är ute, att inte ha glass hemma. Kulglass är oerhört mycket dyrare, och du är även begränsad i mängden = svårt att få i sig ett helt paket (vilket händer mig hemma..). Det viktiga är ju att inte äta för mycket!



I övrigt skulle jag säga att det mest just handlar om att äta med måtta. Sen är "med måtta" för vissa samma sak som "inte alls", eftersom suget blir för jobbigt. Jag tror därför lite på att skippa allt vad glass och godis heter, för att sakta bygga upp till en nivå som känns stabil.

2009-08-05 @ 11:28:06
Postat av: Diana

2009-08-06 @ 00:38:39
Postat av: Diana

Provar skriva nåt å :-))

Vill önska dig lycka till. De är ju svinjobbigt att äta nyttigt. Ett litet tips är fruktsallad med vaniljyoghurt. Jättegott. Kanske inte supernyttigt med vaniljyoghurt men bra mycket bättre än godis o glass.

Ha de bra!



2009-08-06 @ 00:41:46
URL: http://dianachaaya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback