Uppdrag granskning del 2.

Sitter just nu och kollar på Uppdrag granskning och jag känner att jag bara måste få skriva av mig mina tankar och känslor kring det. I vanliga fall brukar jag ta upp flera olika fall som jag skriver om, men detta är enligt mig så starkt att jag väljer att bara skriva om det.

Detta fall handlar om Våldtäkt.


Linnea är en 14 åring tjej som går på Bjästaskolan. I skolan går också Oskar, en 15 åring kille som är mycket populär och har många kompisar på skolan.

En dag vill Oskar att Linnea ska följa med honom in på toaletten, väl där inne våldtar han henne.  Linnea är uppskakad efter händelsen och bestämmer sig för att anmäla honom. Hon vet vad han har gjort och hon vet att hon talar sanning. Men det finns inga vittnet och ingen tror på henne. Inte hennes vänner, inte eleverna på skolan och hon blir även misstrodd av flera vuxna. Allt pga flera olika rykten som spridits. De påstår att hon sagt olika versioner av våldtäkten till alla hon pratat med och att ingenting av det stämmer. Men i själva verket har i princip ingen talat med Linnea själv. Utan alla väljer att tro på rykterna. Alla står på Oskars sida. På internet skriver tuseltals människor flera anklagelser riktade mot Linnea. Det bildas grupper på facebook där man tar Oskars parti och där folk skriver  riktigt fula ord om Linnea. Såsom hora, slyna, fitta, att hon bara ljuger för att tjäna pengar, att hon borde bli våldtagen "på riktigt" samt att hon ska dö.

I ett första förhör med Oskar nekar han till våldtäkten men bara några veckor senare vill han göra ett erkännande och berättar precis samma version av händelsen som Linnea har gjort hela tiden. Ytterligare två veckor senare ändrar han sin version. Nu säger han att Linnea var med på händelsen. Men efter Linneas trovärdiga berättelse och Oskars detaljerade erkännande samt rättsintyg så döms Oskar både i tingsrätten och hovrätten för våldtäkt mot barn.

Efter att Oskar fått sin dom tror Linnea att hon kan återgå till sitt liv och lägga madrömmen bakom sig. Men den har bara börjat. På internet forsätter trakasserierna och fortfarande, trots en fällande dom är det ingen som tror på Linnea. Eleverna på skolan går t.o.m ut i strejk för att frige Oskar. Både på skolan och fritidsgården vill man vara neutral, trots att en dom är satt. Man vill inte ta någons parti.

Två månader efter händelsen är det skolavslutning i kyrkan. Oskar hade då fått besöksförbud mot Linnea och gick inte längre kvar på skolan. Trots det välkommnades han och fick tillåtelse av kyrkan att närvara.  I kyrkan  fick han hyllningar av sina kamrater. De kallade cermonin en tyst demostration till Oskars fördel. Det var ren tur att Linnea inte deltog på skolavslutningen då det hade kunnat sluta i katastrof.

Linnea börjar känna sig allt mer hotat och isolerad. Hon bestämmer sig för att byta skola och flytta 50 mil. Hon, offret tvingas fly. Fly från sin trygghet hon en gång haft i sitt hem, skola osv. Hon tvingass nu börja om och ta tag och leva sitt liv så gott hon kan på en annan ort. Våldtäksmannen fortsätter att hyllas och får stöd.

Samma kväll som skolavslutningen äger rum firar Oskar och hans klasskamrater att skolan är slut. Det dom inte vet är att Oskar ännu en gång hittar sitt offer. Hans barndoms vän, Jennifer. I ett omklädningrum sker ännu en våldtäkt. Han nekar även till våldtäkten men döms i tingsrätten samt hovrätten där man även har DNA bevis och ett flertal vittnet. Trots det är det forfarande ingen som tror att Oskar är skyldig till någon av våldtäkerna. Fortfarande är man beredd att tro på rykterna som verkar ha uppstått för att stanna...



Anledningen till att jag skriver detta är för att jag undrar vart rättvisan finns!? Är det rätt att en flicka på 14 år ska få utstå såhär mycket smutskastning? Att hon inte ska kunna delta på sin skolavslutning, att hon ska tvingas byta skola och flytta hemifrån. Allt detta för att ingen är beredd att tro på henne? Och att det sen sker en till våldtäkt på en stackars flicka borde väl ändå vara droppen? men nejdå, fortfarande är man fast besluten om att våldtäktsmannen är oskyldig. TROTS FÄLLANDE DOM!
Jag kan inte för mitt liv förstå detta. Både ungdomar och vuxna människor borde veta bättre! Ett offer är alltid ett offer och det är aldrig offrets fel...


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta men jag tror jag slutar här. Jag tror ni alla förstår min poäng med detta inlägg.





Jag tycker att ni som inte sett programmet borde se det. Jag tycker även att ni som känner er rörda av detta går med i facebookgruppen där man stödjer Linnea. Det finns även en till facebookgrupp där man vill stoppa "fria Dennis"-gruppens smutskastning av våldtäktsoffer. Dennis är våldtäktsmannens riktiga namn. Gå med och visa ert stöd.




Kommentarer
Postat av: Cissi

Det är hemskt hela den här historien. Det känns som att vi lever för långt över hundra år sedan, när våldtäkter och annat sågs som kvinnornas fel eller liknande. Det är fruktansvärt att veta att det fortfarande går till så idag, i Sverige, som ska vara modernt och jämställt! Vad får eleverna på den skolan lära sig egentligen? Att vara NEUTRALA oavsett DOM! Ska de även vara neutrala om deras släkting blir våldtagen, eller kanske mördad? För det är så skolan uppfostrar dem att bli. Usch, det är så tragiskt och jag lider verkligen med båda flickorna och hoppas att allt kommer lugna ner sig så att dem får tid till att bearbeta sina känslor, för nu läggs bara mer och mer skam och skuld på flickorna, och all den skammen och skulden ska enbart ligga på Oskar och alla som står på hans sida!

2010-03-25 @ 09:12:41
URL: http://smileatlife.blogg.se/
Postat av: Marika

Det är tamejfan bara i Sverige som OFFREN får skulden och blir smutskastade istället förövaren. Helt sjukt!

2010-03-25 @ 15:17:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback