Lite tankar kring valet 2010.

Jag kan inte hålla inne tankarna längre, tankar kring årets val. Vinner de blåa blocket eller det rödgröna, det återstår att se!

Men till saken. Att välja vad man ska rösta på kan ibland vara en mycket svår uppgift för många. Det kan antingen vara att man inte är påläst eller kanske är det första gången man röstar? Det är såklart upp till var och en hur man röstar och hur man går tillväga men det är var och ens ANSVAR att läsa på om detta. Tycker jag. Man ska inte behöva "rösta som alla andra" Det ska inte vara så att man istället väljer att lyssna på någon annan. "För de är äldre och de vet säkert bättre"
Som tex Blondinbella. Alla som läser eller följer hennes blogg vet att hon är Moderat. Alla vet också hur stor inverkan och påverkan hon har på tjejer OCH killar med för den delen. Det är flera tusentals ungdomar som säkert har henne som förebild och som läser hennes blogg dagligen. Om hon då sitter och skriver en massa om att hon kommer rösta på Moderaterna för de tycker si och de tycker så. Så är jag helt säker på att unga människor tar efter henne. De lyssnar på vad hon säger och de tar in de hon skriver. Många kommer lägga sin röst på ett parti de inte har någon aning om vad de står för m.m. Det tycker jag både är oansvarigt av de som inte läst på men även av den som skriver om "hur man bör rösta" för det anser jag att de gör, de påverkar andra att rösta på samma parti, annars hade de hållt sina åsikter för sig själva. Jag tycker att man som förebild eller Idol har ett ansvar. Visst kan man påverka ungdomar om bra saker, som peppning, coachning osv osv. Men att skriva ut hur man tänker och tycker inför något så viktigt som ett val tycker jag man ska vara väldigt försiktig med, speciellt då om man vet hur många man har som läser. För de som skriver detta vet mycket väl hur de påverkar och hur folk tar efter.
Nu gav jag blondinbella som exempel och det är inte för att klanka ner på henne på något sätt. Vill bara klargöra vad jag tycker och tänker om det som skrivs.

Vänner emellan tycker jag man kan spekulera och prata hur mycket som helst om hur man tänker rösta och varför. Men som förebild har man ett ansvar! Men glöm för guds skull inte att vi SVENSKA FOLKET har rösträtt och det är vårt ANSVAR och vår SKYLDIGHET att rösta i valet. Se till att vara påläst!

Vad tycker ni om detta?

Kommentarer
Postat av: jessica

håller med dig..

Jag förlorade ju tydligen läsare på min blogg för att jag skrev lite om SD, alla trodde såklart att jag skulle rösta på dom men gjorde det inte, jag skrev som sagt bara att det finns folk som tänker rösta på dom..



SÅ många skriver dumma saker till en även om man inte sagt at JAG SKA rösta på dom..



Så du har absolut rätt tycker jag..

KRam

2010-09-19 @ 21:36:56
URL: http://lillanyberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback