Äpple och jordgubbspaj!

Jag fick ett riktigt baksug för en stund sen och var tvungen att knåpa ihop någonting. Det fick bli en äpple och jordgubbspaj. En mycket god sådan också!

Jag har faktiskt aldrig kombinerat de två sorterna - Äpple och jordgubb. Antingen brukar jag göra en äpple och kanelpaj eller en jordgubb och hallonpaj. så detta var något nytt för mig, på ett positivt sätt!
När man tex gör med hallon finns ju risken att pajen blir lite sur men med jordgubbar och äpple balanserades smaken väldigt bra. Helt klart nåt jag vill göra igen!

 

Eftersom jag gör smuldegen utan att måtta så är det svårt att skriva ett recept med mått. Men man gör helt enkelt en smuldeg. Jag använder smör, socker, vetemjöl och havregryn i min. blanda samman allt så det blir en smulig massa.  Skala och skär äpplerna i smala bitar och lägg i en ungsform, lägg sedan på jordgubbar och sockra litegrann. Därefter strör du över smuldegen. In i ugnen tills den fått lite färg eller tills frukten är mjuk.

 

Servera med vaniljsås eller vaniljglass!


Kommentarer
Postat av: Jessica

låter smaskens;)

JAg fick hemmagjord raberberpaj hos min kompis häromdagen, såå gott..



Vad hade du för äpplen i, inte granny smith va???

kram

2010-05-12 @ 22:31:32
URL: http://lillanyberg.blogg.se/
Postat av: jessica

Det var skojjiga familjekort, kolla typ på "page" 2 där finns det ett kul med typ en familj så ser det skojjit ut hur pappan sitter med hunden.. hehe vissa bilder å ju bara jätte komiska..haha

2010-05-13 @ 14:00:21
URL: http://lillanyberg.blogg.se/
Postat av: Malin

Jaa du måste laga det super gott verkligen..



Jaaallt är fint med mig & magen . Kramar till dig gullet

2010-05-14 @ 07:59:46
URL: http://h0ney.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback